Dropdowns eller menuer er lister der viser nogle data. Når man ser de lister
kan man vælge en værdi fra de muligheder der bliver vist. Dette bruges primært
til at vælge mellem en stor mængde hvor vi ikke kan forvente at brugerne
kender mulighederne. Desuden gør det livet lettere ved at vi kan se
de muligheder der er og derfor behøver vi ikke at huske dem. Der er en mulighed
for at vælge flere fra listen men dette bliver ikke brugt så ofte.
Dette er en boks hvor vi kun kan vælge en værdi. Prøv og se hvordan den
virker. Husk at hvis du skal bruge den til at sende data til serveren
skal du have form taget rundt om og samtidig skal du have en knap til
at sende data.
SELECT viser at her er det en menu eller dropdown der
er tale om.
OPTION value=Vælg selected>Vælg drik
er en af de felter der vises og der er angivet en værdi Vælg der sendes
til serveren. Vælg drik er det som vises til brugeren. Til sidst der
der selected som angiver at det er det felt der vises når man kommer
ind på siden og inden brugeren har foretaget et valg.
Resultat
Som det kan ses har vi valgt Vælg drik som default dvs. den værdi som
altid står i feltet før brugeren har valgt en værdi. Dette tjener to
formål. Dels at vi er sikre på at brugeren har foretaget et valg ved
at teste om værdien er forskellig fra vælg drik. Dels at vi kan være
sikre på hvilken værdi brugeren ser før han vælger.
Her kan du se at den eneste forskel i koden er at i Select feltet er
skrivet multiple size=4 som betyder at vi kan foretage flere valg
og at der bliver vist 4 felter ad gangen.
Resultat
Du kan selv prøve men du skal brug Ctrl knappen for at kunne vælge mere end
et felt fra listen.